lørdag 7. mai 2011

Brudearbeid

Til denne oppgaven hadde jeg 2 kompetansemål jeg jobbet ut fra:

- lage og bruke arbeidsteikningar, skisser og annan visuell informasjon
- planleggje, gjennomføre og vurdere eige arbeid med blomsterfaglige materialer

Mitt eget mål for prosessen var:

-være sikker på stifteteknikken, og lage et fint arbeid.

Ut fra mitt eget mål, har jeg sagt litt om hva jeg vil lære. Brudebukett i seg selv, er viktig og kunne, og stifting spesielt. Siden jeg ikke følte meg trygg på dette, valgte jeg å jobbe ut fra det, etter jeg valgte hvilket arbeid jeg skulle gå for.


Skissene jeg tegnet.

 stiftet bukett med langt skaft.
 her er buketten i forhold til bruden.
 streng muffe
 hjerte formet bukett.

I alle skissene hadde jeg utgangspunkt i nelliker, roser og orkideer. Stifting var teknikken jeg hadde tenkt å bruke. Jeg valgte å bruke ideen om en stiftet rund bukett. Jeg har lagt denne type bukett før også, men jeg følte meg ikke helt sikker på stifteteknikk, og derfor valgte jeg å jobbe med denne type bukett.


 her er stativet/underlaget jeg har laget til buketten.
 stifteteknikk.
 roser og nelliker som er stiftet og tapet.
 her er buketten ferdig, roser og nelliker plassert i en rund bukett.
 her er den ferdig med ranker, og pynt. Orkideer limet på, liatris ranket, og ceropegia. Skaftet har jeg brukt englehår som jeg har surret, og festet med buljongtråd. Surret rundt en ranke med liatris.

Kontraster:
for at den hvite buketten skulle få en sterke farge, tilførte jeg hvite orkideer med lilla i. Jeg syns lilla passer veldi bra sammen med hvitt. Også var basisen sølv, og da var det fint når jeg jentok det i skaftet også.

Jeg brukte også masse runde former, og selve buketten er jo rund, så et langt skaft passet fint til helheten.


Egenvurdering:
Når jeg startet med å putte blomstene i basisen, syns jeg det var vanskelig å få det til å se fint ut. Jeg valgte å legge blomstene i en slags sopp-form, for et bedre resultat. Dette var litt krevende, med tanke på hvor jeg skulle bøye ståltråden til blomstene. Skulle jeg gjort noe annerledes, ville jeg brukt mer tid på at blomstene skulle stå mer perfekt, slik at helheten ble korrekt. Jeg kunne også jobbet videre med underlaget, og bygge det ut.

Men alt i alt, syns jeg dette ble en flott enkel, bukett.


Kilder:
Jeg har funnet inspirasjon på , http://www.google.no/ , og sett i bladet wedding.

1 kommentar:

Blomstertua sa...

Vakker brudebukett og flott dokumentasjon:))