torsdag 26. mai 2011

Sluttvurderingsoppgave


Denne uken var det klar for å lage det produkte som skulle si noe om hvor mye vi har lært, og om hvor vi ligger når det gjeller sluttvurderingen vår i produksjon og produktutvikling. Derfor valgte jeg å gjøre noe nytt. Kanskje jeg skulle ha safet på noe jeg er sikker på, men det valgte jeg bort. Jeg har laget en vifte!

Kompetansemål:
-planlegge, gjennomføre og vurdere eget grunnleggende arbeid med ulike råvarer
-bruke verktøy, materialer og teknikker på en forsvarlig måte

Individuelt mål:
-prøve ut noe nytt, og eksprimentere med ulike teknikker

Skisser

Vi skulle lage ulike skisser, og deretter velge ut 1, som vi skulle videreutvikle. Jeg tegnet en vifte, og en dekorasjon. Her valgte jeg bort dekorasjonen, for jeg ville utforske meg selv, og prøve ut noe nytt.

Her har jeg tegnet viften veldig traktformet på videreutviklingen. Det gikk jeg bort ifra, for jeg tenkte at det ble for tungt og kunne fort bli vinglette for bruden og holde.

 Her har jeg festet pinnene i en kontruksjon av aluminiumstråd og sølvtråd.
 Festepunktet, og ned til håndtaket.
 Limonium viklet inn i konstruksjonen.
 Bjørnegress og limonium viklett inn for å dekke, men også være med på å lage et transperangt arbeid.
 På endene var det litt kvasse kanter, så derfor surret jeg limonium som også var med på å pynte endene på arbeidet, og lage en fin avsluttning.
 Resultatet.
Allium, nellik, busknellik, viburnum og bjørnegress.

Analyse

Form: Jeg har masse runde former. Men jeg har stor mot liten.

Farge: Jeg har masse lilla, for å skape kontrast til dette, hadde jeg lys limonium som tok fargen igjen i viburnumen og nellikene som hadde lyse felt.

Dominans: Fargedominansen er lilla, og formdominansen er rundt. Det er fordi det er dette du ser mest av de runde formene, og den lilla fargen.
Linje: Konstruksjonen består av rette strenge linjer. Mot dette, har jeg bøyde bjørnegress, og ståltråd som går på kryss og tvers. I tilleg har jeg et bredt skaft, som blir stor i forhold til de tynnere pinnene.

Overflate: Alliummen er åpne, mot de tette viburnumene. Jeg har mest matte overflater. Dette blir dominansen i arbeidet.

Balanse: Jeg skapte balanse ved å bruke både lyse og mørke farger, og at jeg lot skafte være langt, i forhold til den store kontruksjonen. Dette skaper en bedre helhet.

Volum: at jeg brukte limoniumen innimellom, skapte luft. Også at jeg hadde to overflater jeg satte sammen, ble det et rom mellom. Det at jeg også har bjørnegress som går over blomstene, gjør at jeg skaper luft og volum i arbeidet.

Proporsjoner: somsagt, har jeg valgt å la skafte være langt. Det hadde ikke blitt like harmonisk, viss jeg ikke hadde latt det være så langt. Siden konstruksjonen er såpass stor, trengs det et langt skaft for å skape balanse.

Stilform: arbeidet er en blanding av dekorativt og transperangt. Det er fordi jeg har en gjennomsiktig konstruksjon, og jeg har et mangfold av ulike blomster som er bestemt plassert inn i en form.
Egenvurdering: Jeg er veldig fornøyd med resultatet. Jeg var bekymret for at jeg ikke skulle få det til, men det ble bedre enn jeg hadde trodd. Jeg er glad for at jeg valgte å prøve noe nytt. Det at jeg varierte med ulike teknikker, gjorde at arbeidet ble mer spennende.

1 kommentar:

Blomstertua sa...

Flott arbeid og fine bilder osm viser prosessen:))