mandag 4. april 2011

Valgfritt produkt Muffe

Idèutvikling

Denne muffen har jeg tenkt på lenge. Hvor jeg har fått ideen fra, vet jeg rett og slett ikke. Fikk inspirasjon når Tommy Eide var her, og surret sammen ståltråd til et underlag. Også da vi var på demonstrasjon med Stein Are Hansen. Han lagde en flott brudebukett med ranker av delphinium, og wanda orkideer.  

Jeg ønsker å få frem et rent produkt som viser håndverket gjennom rankene med blomster. Det er lyse farger som er dominans, og ut fra det har jeg brukt; wanda orkidé, lys rosa limonium, perler og olivenblader. Disse materialene er ranket på sølv buljongtråd.


I denne oppgaven ville jeg gjøre noe annerledes, og finne på noe nytt som ikke har blitt laget her. Derfor valgte jeg bort både buketten og kragen. Bukett er noe jeg kommer til å jobbe med mye, og følte for å gjøre noe større og mer spennende, som krevde at jeg fant på nye ideer og løsninger. Jeg syns selv at det var mer å gjøre ut av en muffe enn en  krage, derfor valgte jeg bort den også. Her har jeg tegnet at materialene skal gå i blått. Dette byttet jeg ut underveis, for jeg fant ingen wanda orkideer som passet fint til delphiniumen. Derfor ble det et arbeid med hvite wandaer, lyse olivenblader og lys limonium for å skape kontrast.


Kompetansemål

-planlegge, gjennomføre og vurdere eget grunnleggende arbeid med ulike råvarer
-eksprimentere med levende materialer og stiler, uttrykk, teknikker og redskap
-bruke materiale på en økonomisk måte
-lage og bruke arbeidsteininger, skisser og annen visuell informasjon
-presentere og dokumentere produksjonsprosess og produkt, visuelt og verbalt og ved hjelp av digitale verktøy

Individuelt kompetansemål
-lære og utforske nye måter og jobbe på
-eksprimentere med ulike ideer, og utvikle meg videre fra ide til produkt
Planlegging
 

Her er materialene som jeg i hovedsak har brukt. Det er ståltråd til underlag, olivenblader og limonium som jeg ranket med buljongtråd, og wanda orkideer som jeg limte på med blomsterlim.

Teknikken som jeg har brukt, er surring av ståltråd rundt et reagensglass som spiral. Dette dro jeg litt ut, og klemte sammen. Surret sammen til et solid underlag som holdt sammen. Når jeg ranket, holdt jeg bestemt på tråen, men surret ikke for mye slik at materialene gikk i stykker.

Stilformen er transeprang. Kjennetegn på denne er:
-ytre formen er open og avgrensa
-volum
-assymetri
-linjer og urolige materialer dominerer
-lett, lekent og urolig
-kryssende linjer og overlapping av former skaper volum




Produksjon


Først startet jeg med å surre underlaget. Det ble som en spiral på et reagensglass. Etter en stund med surring, ble dette til en lang pølse. Jeg dro den ut litt for å nytte meg av det jeg hadde laget, og for å spare materiale. Klemte spiralen flat, og surret formene inni hverandre, til et stabilt underlag som holdt godt sammen og var klar til å bli festet blomster i. For at den skulle være stivere og mer solid hvor armen skulle være inni, lagde jeg noen stålpinner. 18 tråden surret jeg med hvit blomstertråd, og disse lagde jeg 3 stk av. De plasserte jeg på hver side, og 1 i midten av sylinderen.

Så ranket jeg olivenblader. Disse var det meningen at den lyse siden skulle vises, for å ta igjen den lyse fargen til wandaene. Perler ranket jeg også for å få litt romantikk og delikat trekk over arbeidet. Limoniumen ble kontrast til den lyse fargen. Dette ranket jeg med sølv buljongtråd. Til slutt limte jeg på orkideene. To oppe hvor bruden kan ha noe fint å se på, 1 på midten og en nederst i det venstre hjørne. En huske regel er av hovedblomstene skal ikke gå i partall, men jeg prøvde meg frem, og syns helheten ble finere slik.

Vurdering
Jeg hadde tenkt å lage et arbeid i blått, men etter hvert fant jeg ut at det ikke ble så fint når jeg bare hadde mulighet for å bruke lilla wandaer. Derfor valgte jeg bort de blå blomstene, og konsentrerte meg på lyse delikate farger som passet sammen. For å skape spenning og kontrast, brukte jeg lys rosa limonium. Den frisket også opp arbeidet. Det ble fint.

Satte opp arbeidsplan på at jeg skulle lage underlaget på onsdagen, og gjøre ferdig muffen på torsdagen. Det gikk som planlagt. Den siste uken skal jeg dokumentere på bloggen, og redigere bilder, og finne et fint som jeg er fornøyd med, og vil skrive ut.

Jeg syns resultatet ble fint! Underlaget kommer godt frem, og det syns jeg ikke at gjør noe. Det er håndverk jeg har jobbet 5 timer med, og er i en fin farge, og passer bra sammen med resten av materialene, og det blir en fin helhet ut av det.

Læring

I denne oppgaven ville jeg gjøre noe som jeg ikke har gjort før. Kanskje jeg ikke trenger dette til eksamen, men jeg ville prøve meg på noe nytt som ikke er et daglig gjøremål som bukett og dekorasjon.

Ut fra jeg startet å planlegge, har jeg lært en god del. For det første, alt blir ikke som du har tenkt, og ofte hender det at du må bytte ut materialer, og gjøre om på ting. For det andre, brukte jeg mye tid på underlaget. Men jeg er opptatt av at arbeidet skal være godt gjennomført og solid. Derfor er det bedre at jeg har brukt litt mer tid på det, og det er skikkelig, enn at jeg har brukt lite tid, og det holder ikke mål, og kan ikke brukes.

Det at produktet skulle ende opp i et bilde, syns jeg var kjekt. Da får du ny oppgave om å finne den bakgrunnen som fremhever produktet, men også er en del av arbeidet. Her lærte jeg mye, og fikk nye erfaringer. Brukte mange ulike bakgrunner, men fant ut at det å ha en ren og mørk bakgrunn, framhevde produktet mitt bedre. Da kom både underlaget og blomstene bedre frem.


Egenvurdering

Jeg er veldig fornøyd med resultatet! Jeg ville at det skulle være enkelt og stilreint. Det syns jeg at jeg har fått til. Har fått fin form, og et flott uttrykk.


Her er bildet ferdig redigert, og skal brukes til utstillingen på fredag...

1 kommentar:

Blomstertua sa...

Flott arbeid. Fine bilder:) Ser fram til utstillingen