onsdag 26. januar 2011

Båredekorasjon

Etter bårebuketten, skulle vi lage båredekorasjon. Her er det mye av det samme som det er til bårebukett. Men noen forskjeller er det jo. Den største er at blomstene står i oasis.

Viktige kjennetegn på båredekorasjonen:
-latinakorset, trenger ikke bruke denne, men den er mest brukt i slikt formarbeid
-begynn med lengde, bredde
-husk luft
-ikke bruk for mye strå som du brekker, krøller
-det skal gå ann å se inn i arbeidet

Kompetansemål:
-utføre arbeidsprosessar i samsvar med etiske og estetiske normer i faget
-bruke materiale på en økonomisk måte

 Her har jeg lagt to greinkvister på oasisen. Dette gjør at basten ikke skjærer seg inn i oasisen. Surret bast rundt formen for at den ikke skal falle ut.
 Her har jeg tatt i sypress til basis. For at proporsjonene skal stemme, har jeg en lang grein bak, og mindre på sidene og til håndtaket.
 Delphinium i endene og nellik for å trekke ut fargen jeg skal bruke.
 Her har jeg plassert nelliker i ulike høyder for å skape spenning og rytme i arbeidet. Har limonium for å trekke ut fargen og gjøre arbeidet litt mer slørette og ikke ha så strenge linjer og kanter.
 Her har jeg fyllt ut med nelliker og chryssanthemum. Latinarkorset ble ikke synlig hos meg, derfor valgte jeg å jobbe meg inn i en slags dråpeform.
Ble veldig fornøyd med resultatet. Fikk fine overganger og kontraster. For at delphiniummen ikke skulle bli veldig mørk, hadde jeg nelliker som hjalp med å trekke ut den hvite fargen ofr å få fine overganger. Den lilla limoniumen var med på å ha den blå fargen inni arbeidet i selve dråpen. Den mørke blå fargen er utrolig fin til den hvite fargen både på nellikene og cryssanthemumen. De runde formene på blomstene har en fin kontrast til det slørette limoniumen. Også til den trekantede sypressen.  Chryssanthemumen er myk og delikat mot den rue og sterke sypressen.

Jeg er veldig fornøyd med båredekorasjonen. Det var den første, og syns jeg fikk en fin form jeg kan ha i bakhodet til neste gang jeg skal lage en båredekorasjon.

3 kommentarer:

Hanna Isabel Waldemar sa...

Heilt fantastisk!

Lillian sa...

Flotte!

Blomstertua sa...

En flott dekorasjon. Bra dokumentasjon med fine bilder;))